برخی از ایثارگران طی تماس‌هایی خواستار توضیحات بیشتری درباره حق سرپرستی همسران شده‌اند که توضیحات بیشتر ارائه می‌شود.

براساس ماده(25) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حق‌سرپرستی به 4گروه تعلق می‌گیرد. حق سرپرستی معادل حداقل حقوق کارکنان دولت در هر سال است که میزان آن در ابتدای هرسال توسط هیات وزیران تعیین و اعلام می‌شود، لذا این مبلغ ثابت نیست و در هر سال با افزایش حداقل حقوق کارکنان دولت افزایش می‌یابد.

4گروهی که مشمول دریافت این حق می‌شوند عبارتند از:
1- همسران شاهد سرپرست خانواده 2- همسران آزادگان متوفی که فرزند یا فرزندانی از آنان را تحت تکفل قانونی داشته باشند 3- افراد حضانت کننده از فرزندان محروم از مادر 4- همسران جانبازان 50درصد و بالاتر. نکته‌ای که درباره همسران جانباز 50درصد و بالاتر لازم است بیان شود این است که همه همسران جانبازان 50درصد و بالاتر مشمول بهره‌مندی از حق سرپرستی هستند و داشتن فرزند برای آنان شرط نیست. در فصل پنجم قانون جامع خدمات‌رسانی به اشتغال و کارآفرینی اشاره شده است. مشمولین این فصل خانواده شاهد، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و آزادگان و همسر و فرزندان آنان هستند. رزمندگان و خواهر و بردار شهید در اولویت‌های بعدی استفاده از تسهیلات این فصل قرار می‌گیرند.

برابر ماده 31 این قانون همه کارفرمایانی که با هماهنگی بنیاد به جذب افراد فوق اقدام کنند، مشمول تخفیفات و تسهیلات ذیل قرار می‌گیرند:
الف- حق بیمه سهم کارفرما برای جانبازان، آزادگان و فرزندان شاهد به میزان 100درصد و سایر مشمولان به میزان 50درصد حداقل به مدت 5‌سال توسط بنیاد پرداخت می‌شود.
ب- کاهش مالیات کارفرمایان از طریق احتساب 150درصد حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به مدت 5‌سال.
ج- پرداخت 75درصد یارانه حداقل حقوق و دستمزد، موضوع ماده(42) قانون کار به مدت 18ماه به کارفرمایانی که حداقل به مدت 5‌سال ایثارگران مشمول را جذب و استخدام کنند.
برابر ماده (34)، دستگاه‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات مکلفند تا 30درصد از امکانات خود را به ایثارگران مشمول واگذار کنند. واگذاری غرفه‌های میادین و بازارچه‌های خود اشتغالی و دکه، سهمیه پذیرش دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزش‌های مهارتی و تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به همراه تسهیلات رفاهی به ویژه خوابگاه، اجرای دوره‌های کارورزی توسط دستگاه‌های اجرایی و اعزام نیروی کار به خارج کشور توسط دستگاه‌های مشمول این قانون، ازجمله خدماتی است که باید به ایثارگران مشمول ارائه شود.

در قانون جامع، بنیاد موظف به ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران شده است. منابع این صندوق از بودجه عمومی، وجوه و اقساط برگشتی و منابع داخلی بنیاد تامین خواهد شد.
درصورتی که دستیابی فرزندان شاهد، جانبازان 25درصد و بالاتر و آزادگان برای مشاغل مناسب نیاز به فراگیری دوره‌های آموزشی و مهارتی باشد، در طول دوره آموزش حداکثر تا 18ماه کمک هزینه زندگی معادل 75درصد حداقل حقوق کارکنان دولت برای یک‌بار از طرف بنیاد پرداخت می‌شود.

فصل ششم قانون جامع به موضوع معیشت و رفاه ایثارگران پرداخته است. کسورات سهم بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در همه دستگاه‌های مشمول ماده(2) این قانون به قرار زیر پرداخت می‌شود:
تمامی دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبارات ابلاغی و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات بازنشستگی اقدام می‌کنند. پرداخت کسورات سهم بازنشستگی ایثارگران فوق‌الذکر که شاغل در بخش غیردولتی مشمول قانون کار و تامین اجتماعی هستند هرساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش‌بینی شده، در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرارمی‌گیرد.

براساس ماده 38 قانون جامع،‌ حقوق و مزایای پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشاغل در دستگاه‌های موضوع ماده(2) این قانون که از طریق نهادهای مختلف به صورت بسیج مردمی به جبهه اعزام و به دلیل حضور در جبهه یا بر اثر ترور، شهید، مفقودالاثر و جانباز از کار افتاده کلی و آزاده از کار افتاده کلی شده‌اند، همطراز کادر نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهد شد. نکته حائز اهمیت در این ماده پرداخت حقوق این افراد براساس احکام کادر ثابت نیروهای مسلح خواهد بود که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نپذیرفته است. البته حقوق این افراد توسط بنیاد پرداخت می‌شود اما این پرداخت برابر احکامی است که خود بنیاد نسبت به صدور آنها اقدام می‌کند. لازم به ذکر است که احکام حقوقی شهدا از گذشته برابر احکام حقوقی کادر ثابت نیروهای مسلح صادر و توسط بنیاد پرداخت می‌شده است که این اختلاف پرداخت خلاف قانون، در مطالب بعدی تشریح خواهد شد.

 

کد خبر 221358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز